7 nov. 2010

Anställda larmar om brister

Upsala Nya Tidning

Pernilla Forssell, hemvårdsbiträde inom Vaksala hemvård med tio år i yrket, säger att hon under lång tid har informerat sina chefer om brister i omsorgen utan att det har blivit bättre.
   Hon berättar om en dement man som bor ensam i sin lägenhet och som har fått vara utan mat från fredag kväll till söndag kväll, vecka efter vecka.
- Så har han haft det åtminstone sedan december fram till nyligen. På vardagarna åt han på ett äldreboende men jag upptäckte att mannen, som var jättemager, var helt utan mat på helgerna och både kyl och frys var avstängda.
- Jag talade om det här flera gånger för en chef men svaret blev att han kanske var van vid att ha det så där. Det dröjde månader innan det ordnades så att han fick mat under helgerna.

Enligt Pernilla Forssell brukade hon besöka en annan man som inte fick telefonabonnemang på grund av betalningsanmärkningar.
Därmed kunde han inte ha larm. Eftersom det fanns risk att mannen kunde ramla föröskte hon upprepade gånger få ledningen att ordna larm. Men beskedet var att hemtjänsten inget kunde göra och att ansvaret låg på vårdtagarens gode man.
- Den här mannen har påse på magen efter en operation och kan inte larma när den läcker vilket sker ofta. En dag när jag kom hem till honom låg han i sin säng sedan två timmar med läckande stomipåse utan att kunna kalla på hjälp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar